Flicktant

Alla inlägg under juli 2014

Av Olsson - 27 juli 2014 15:57

Har virkat och sytt lite för hand under svala kvällar. Det blev en liten ovanlig familj som under arbetet utvecklade sina karaktärer i mitt huvud. Momma kan inte bete sig. Hon svär och måste begränsas av barnbarnet Mimmi som även har att tampas med Mommas galna katt Bullen som alltid ska vara med, är ivägen och ställer till det. Hans största nöje är att skapa kaos!

Har aldrig virkat figurer och kan inte läsa beskrivningar, så det fick bli lite som det blev eftersom.

[Bild]

Av Olsson - 27 juli 2014 15:44

Jag sällskapas av SR:s radioteaterbibliotek via mobilen. Helt underbart med svenska och utländska författares och dramatikers verk! Hett tips!

Av Olsson - 27 juli 2014 15:41

Detta är den bästa sommarlunch jag vet. Underbaraclara inspereade mig men jag gjorde det på diabetesvis. Hallonen från buskarna i stugan. Plättarna i gjutjärnslagg över öppen eld och kokkaffe över desamma.

Iste:
5 påsar te (Liptons tropical fruit)
1 näve färska hallon
1/2 citron
1l vatten
Sötningsmedel

Jag kallbrygger istet på följande vis: ned med allt i tillbringare över natten ståendes svalt. Häller upp på flaska och förvarar den i jordkällaren.

Plättar:
4 ägg
2 dl grädde
1 msk fiberhusk
Salt

Vispar ägg och grädde och sedan fiberhusk och salt. Låter svälla 10 min. Dessa plättar reser sig när man vänder dem men sjunker sedan. Smakar som vanliga och är supergoda kalla! Jag åt dem tillsammans med mosade färska hallon, sötningsmedlet Canderel och vispad grädde.

Av Olsson - 20 juli 2014 22:42

Skrapa, måla, decoupage! Skåpet till pojkgubben är på plats i stugan.

Av Olsson - 2 juli 2014 18:16

Decoupage på vinlåda.

Av Olsson - 1 juli 2014 19:16

En Carl Larsson utskrivet på fotopappet och locket till en vinlåda blev tavla inne på dass.

Pojkgubben min tyckte barnet ser citat:"creepy" ut. Jag som tycker det ser ut som mig när jag var liten...

Av Olsson - 1 juli 2014 15:44

Så här fina blev utemöblerna målade med dörrfärgen från Nordsjö (nr: 4040-B). Passar fint med det gula 70-talsparasollet och dynfodralen jag sytt.

[Bild]

Av Olsson - 1 juli 2014 13:55

Gratis vinlådor från systemet. Lite färg och decoupage med 10-kronors servetter från Åhléns sommarrea. Här är mina badrumsprylar i stugan.

[Bild]

Ovido - Quiz & Flashcards